Pieczątka firmowa
Nie są nam znane przepisy, które mówią o pieczątce firmowej. Prawo określa jedynie warunki dotyczące pieczęci używanych przez organy państwowe.
W praktyce jednak, posiadanie pieczątki jest wygodne, a w wielu przypadkach wręcz niezbędne.
Będzie tak np. przy zakładaniu rachunku bankowego, przy sporządzaniu dokumentów do ZUS czy też potwierdzeniu okresu ubezpieczenia w książeczkach ubezpieczeniowych pracowników, na deklaracjach podatkowych i w zasadzie na wszystkich wychodzących z firmy pismach i dokumentach.
Pieczątki wymagane są (lub po prostu dobrze widziane) na fakturach, umowach, kontraktach, ofertach, dokumentach firmowych czy pismach urzędowych.
Biorąc pod uwagę te wszystkie okoliczności, firmy decydują się na wyrobienie pieczątki, a niejednokrotnie kilku pieczątek zawierających różne dane w zależności od potrzeb. Zatem to, co znajdzie się na pieczątce zależy zależy przede wszystkim od nas samych.
Poniżej przedstawiamy standardowe dane zamieszczane na pieczątkach:
Oznaczenie przedsiębiorcy − firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze wskazaniem formy prawnej (czyli np.: „NAZWA Sp. z o.o.”, a w przypadku osoby fizycznej − imię i nazwisko przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą, czyli np.: „NAZWA Jan Kowalski”),
- Dane teleadresowe siedziby firmy,
- Numer identyfikacyjny NIP,
- Numer identyfikacyjny REGON.
Jeżeli przedsiębiorca posiada kilka miejsc prowadzenia działalności powinien podawać adres główny (siedzibę z wpisu do ewidencji lub z KRS) oraz dodatkowo miejsce prowadzenia działalności (np. adres filii).
W przypadku spółek Prawa Handlowego powinno się na pieczątce również znaleźć:
oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numer pod którym spółka jest wpisana do rejestru (art. 127 §5 ksh)
w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością dodatkowo wysokość kapitału zakładowego (art. 206 ksh)
w przypadku spółek akcyjnych wysokość kapitału zakładowego i wpłaconego (art. 374 ksh)
Warto zastanowić się nad zawarciem na pieczątce również takich danych jak:
- logo firmy
- numeru telefonu(-ów),
- adresu e-mail,
- adresu strony www,
- numeru rachunku bankowego,
czyli, danych ułatwiających kontakt z Państwa firmą.